טיול משפחתי בורשה

סוכריות:

• מאוד זולה (טיסות ומלון)
  • העיר העתיקה מהממת, בעיקר בערב.
  • נוח להתנייד בה עם עגלות! אפילו במעבר תת קרקעי יש מעליות.
  • ממליצה על הקניונים זלוטי טרסי וארקדיה
  • נובי שוויאט (Nowy Swiat) הוא הרחוב לבלות בו בלילה.
  • המלצה חמה על בר הקוקטיילים המגניב- Max and Dom
  • חילופי משמרות בקבר החייל האלמוני- לא מרשימים במיוחד, אך כדאי לראות אם אתם באיזור (צריך להגיע בדיוק ב-12:00, אחרת מפספסים).
  • ארמון וילנוב– יפה מאוד ומרשים. מומלץ לעשות משם שיט בקיאק.
  • השוק המקורה (Hala Koszki)- ממש copy paste של שרונה מרקט/ שוק צפון. אם אתם שם- ממליצה על המסעדה ההודית.
  • תחבורה ציבורית מאוד מאוד נוחה, מוניות זולות! בשביל זמנים של אוטובוסים- מומלץ להשתמש באפליקציה של google maps.
  • נהג מומלץ שעושה העברות- דרך מעיין פולנד
  • מזג אוויר מעולה באוגוסט (רוב היום בסביבות 24 מעלות)
  • ממליצה בחום על בית חב”ד– יש להזמין מקום מראש לארוחת שישי (18 דולר לאדם)
  • ממליצה על Wizz-air, הייתה לנו חוויה טובה איתם. כמו כל טיסת לאו קוסט, לשים לב לפרטים הקטנים.
  • המון סיורים מעניינים (סיורים היסטוריים- אפשר לפנות למעיין פולנד או לדני פולנד (יש להם גם סניף בקניון הזהב).
  • ממליצה על קבוצת הפייסבוק “ורשה קרקוב למטיילים
  • המלצות נוספות נהדרות על ורשה תוכלו לקרוא בבלוגים הבאים: רגעים קטנים, רואה עולם, מטיילים בחו”ל עם ילדים, Check in/out (על גיחה קצרה לורשה), בדרכים, ו-YOLO.

כרישים:

• העיר רובה נהרסה במלחה”ע ה-II ושוחזרה והיא פחות יפה מבירות אירופאיות אחרות
  • ורשה גם פחות מעניינת ממקומות אחרים באירופה.
  • השופינג קצת איכזב- לא מאוד זול כשאין סיילים (רק קצת יותר זול מבארץ)…
  • שימו לב לשעה של מופע מזרקות המולטימדיה, אנחנו פספסנו אותו כי חשבנו שהוא מתחיל בתשע וחצי (התחיל בתשע)
  • צריך לשים לב לחוקים לגבי התחבורה הציבורית. ממליצה לקרוא את הפוסט של ליאן מהבלוג “בדרכים” על ההסתבכות שלה עם החוק: “כשאמא נוסעת לורשה ומסתבכת עם החוק
  • אין הרבה פעילויות לילדים קטנים.
  • האוכל בורשה אכזב אותנו, לא הצלחנו למצוא מסעדה טובה. בדיעבד, כדאי להתבסס יותר על המלצות.

טסנו לורשה באוגוסט האחרון עד תחילת ספטמבר. חיפשנו יעד קרוב וזול לבלות עם המשפחה ובמיוחד עם ארז הקטן והמתוק, בן השלושה חודשים- טיסה ראשונה שלו אי פעם. הסיבה שבחרנו ביעד הזה היא בגלל שהטיסה הייתה מאוד מאוד זולה. טסנו ב-Wizz air ב-750 ₪ לאדם, כולל מזוודה לזוג. טסנו בקבוצה- חמישה מבוגרים ושני ילדים.

בגלל ההרכב המשפחתי, היינו מוגבלים למדי בסוג וכמות האטרקציות שאנחנו יכולים לעשות (לא קל להתנייד עם שתי עגלות!), אבל לדעתי יחסית הספקנו די הרבה.

זאת הפעם השנייה שלי בעיר, כשהפעם הראשונה הייתה במסגרת המסע לפולין בתיכון. הפעם החלטנו לוותר על סיורים היסטוריים ולהתמקד באתרים שאין להם קשר לשואה. כמובן שמאוד קשה לעשות את הניתוק הזה ואני ממליצה בביקור ראשון בעיר לבקר באנדרטת השואה בכיכר השילוחים ובשריד מגטו ורשה. ישנם סיורים בעברית המתמקדים בהיסטוריה של העיר בזמן מלחמת העולם השניה.

המלון שסגרנו נמצא במרכז העיר, ליד העיר העתיקה, מלון חמישה כוכבים. המלון עצמו נהדר ולא יקר, רק ששכחו לעדכן אותנו שיש במלון שיפוצים, לכלוך ורעש ולא ניתן לנוח בחדרים במהלך היום בגלל הרעש. אמנם פיצו אותנו על כך, אבל זה רק מראה שעד כמה שמתכננים- לא תמיד אפשר לדעת מה יהיה.

לדעתי רצוי ללון באיזור העיר העתיקה או במרכז העיר ליד המוזיאון לתולדות המדע (מגדל השעון). באיזור זה קיימים מלונות מצוינים כגון מריוט ונובוטל.

טסנו ביום רביעי בערב, הטיסה יצאה מטרמינל 1. הטרמינל קטן ואין הרבה חנויות דיוטי פרי כמו בטרמינל 3 וגם אין טרקלין והרבה מסעדות. אבל! יש שם ג’ימבורי חמוד וארומה, לא צריך יותר מזה.

נחתנו בערב וחיכה לנו נהג שסגרנו מראש, דרך מעיין פולנד. באופן כללי, אני אוהבת לסגור העברות למלון מראש, זה חוסך הרבה פעמים כאב ראש וזה מאוד נחמד שמישהו מחכה לנו ביעד. במיוחד כשיש הרכב של קבוצה גדולה.

יום 1- העיר העתיקה, קבר החייל האלמוני, קניון זלוטי טרסי ובר קוקטיילים

העיר העתיקה

התחלנו את היום בעיר העתיקה. זהו איזור לא גדול ומאוד יפה. כל הבניינים בעיר העתיקה נהרסו במלחמת העולם השנייה על ידי הנאצים ובעצם הכל שם משוחזר, אבל עדיין נחמד מאוד להסתובב שם. כדאי לקרוא מראש על הבניינים והפסלים החשובים (כמו למשל פסל בת הים הקטנה שמוצב במרכז העיר), או לחלופין לקחת סיור מאורגן. זהו גם איזור טוב לקנות מזכרות. למרות שטיילנו רק ארבעה ימים בורשה, ביקרנו בעיר העתיקה 3 פעמים, כולל פעם אחת בערב. מאוד מאוד מומלץ לבקר בעיר העתיקה בערב ועל כך אספר לכם בהמשך…

בשעה 12:00 הגענו לקבר החייל האלמוני, שניצב במרכז גן מאוד יפה. חילופי המשמרות מתחילים בדיוק בשעה 12:00 ונמשכים דקות ספורות. זה לא מופע מרשים כמו בלונדון, אבל אם אתם באיזור, מומלץ להגיע. גם הגנים באיזור (“הגנים הסקסונים”) מאוד יפים.

קבר החייל האלמוני, הגנים הסקסונים

הלכנו ברגל (בערך 20 דקות הליכה) לקניון זלוטי טראסי, אחד הקניונים הגדולים והמומלצים בורשה. קניון מאוד גדול, עם כמה קומות והרבה חנויות מותגים. לא היינו בתקופה של סיילים, המחירים סבירים אבל לא זולים מאוד. בגלל שהקניון כזה ענק, אפשר לבלות בו בכיף כמה שעות!

ליד הקניון אכלנו בהארד רוק קפה, בקונספט די דומה לשאר מסעדות ההארד רוק בעולם (פאב-מסעדה עם הופעות חיות בערב)- ממליצה מאוד על הקינוחים השווים!

בדרך חזרה למלון גילינו מדרחוב נחמד עם חנויות (chmielna street).

בערב יצאנו לבר הקוקטליים Max & Dom. בר קוקטליים מאוד מגניב עם קונספט מיוחד: אומרים לברמן אילו פירות אוהבים ואיזה סוג אלכוהול והוא מכין קוקטייל פירות ענק וטעים עם פירות אמיתיים! שווה ביותר 😊 הבר נמצא ברחוב נובי שוויאט, רחוב שיש בו חיי לילה תוססים.

קוקטיילים בMAX and Dom

יום 2- ארמון וילנוב, שיט קייאקים, שוק מקורה ובית חב”ד

בבוקר נסענו לארמון וילנוב. הארמון מרוחק מהעיר, אבל התחבורה מאוד נוחה (נסענו באוטובוס, בערך רבע שעה- עשרים דקות ממרכז העיר). במיוחד קל להתנייד עם עגלות באוטובוס. יש מכונות בתוך האוטובוס שדרכן קונים את הכרטיסים (יש אפשרות גם באנגלית). שימו לב- כשקנינו את הכרטיסים היה רשום שהם כבר מתוקפים, אם לא, צריך להעביר במכונה נוספת כדי לתקף אותם.

ארמון וילנוב

ארמון וילנוב נבנה במאה ה-16 עבור המלך יאן סובייסקי השלישי והוא מוקף בגנים יפים. בארמון ניתן לראות כיצד האצולה הפולנית חייתה בעבר. עם זאת, מי שטייל הרבה באירופה וביקר בארמונות לא ימצא את הארמון הזה כמרשים במיוחד. כשתכננתי את הטיול קראתי השוואות בינו לבין ארמון ורסאי, למעשה אין מה להשוות (ארמון ורסאי הרבה יותר גדול ומפואר).

אם כבר מבקרים בארמון, מומלץ לטייל לאורך הגדה של נהר הויסלה. יש אפשרות גם לשכור קיאק ל-20 דקות.

קייאקים ליד ארמון וילנוב

מהארמון המשכנו לשוק המקורה Hala koszyki, שוק שדומה מאוד לשרונה מרקט או לשוק צפון בת”א. מי שמבקר שם- ממליצה בחום על המסעדה ההודית. גם טעים והם גם נורא נחמדים (דיברנו איתם וסיפרנו להם הרבה על ישראל ונראה שהם שמחו לדבר עם מישהו באנגלית).

בערב ביקרנו בבית חב”ד, לארוחת שבת. המשפחה המארחת, משפחת סטמבלר, משפחה מקסימה ומאירה פנים. במשפחה שמונה ילדים, ובמקרה גם ילדים בגיל של הילדים שלנו. איתני שלנו התלהב ושיחק עם הילדים וקפץ איתם על הספות. בנתיים השתתפנו בארוחת הערב ופגשנו מטיילים אחרים וגם שתי בנות שירות מקסימות שמתנדבות לטפל בילדים של המשפחה. כל ילדי המשפחה לומדים בבית דרך המחשב והם דוברים 3 שפות- עברית, אנגלית ופולנית. הילדים מקסימים ומצחיקים.

בית חב”ד נמצא ממש מול קניון ארקדיה, לא רחוק ממרכז העיר .

יום 3- העיר העתיקה, קניון ארקדיה, תהלוכה צבאית

הלכנו שוב לעיר העתיקה כדי לקנות כמה מזכרות ומשם המשכנו בטראם לקניון ארקדיה. קניון מאוד גדול שדי דומה בקונספט לקניון זלוטי- הרבה מותגים במחירים קצת יותר זולים מהארץ, אבל אפשר למצוא גם מציאות (למשל, ג’ינס ב-70 ₪, גופיות פשוטות ב-15 ₪, מעיל ב-140 ₪). צריך המון כוח וזמן וכמובן אהבה לשופינג!

קניון ארקדיה

מחוץ לקניון, בכניסה הראשית, יש מזרקות שילדים יכולים להשתכשך בהן. משם גם לוקחים את המוניות.

בגלל שהתאריך היה ה-1 בספטמבר, הייתה תהלוכה ענקית בעיר לזכר תחילת מלחמת העולם השניה. בגנים הסקסונים, ליד קבר החייל האלמוני, הייתה תערוכה של טנקים מהמלחמה, מסדר צבאי והמון המון אנשים.

בערב יצאנו לעיר העתיקה. האווירה בעיר העתיקה בסוף השבוע, בעיקר בערב, הרבה יותר תוססת. בערב היו מופעי מוזיקה, מופע אש וכמובן את מופע מזרקות המולטימדיה המפורסם (אותו פספסנו בטעות).

מופע אש בעיר העתיקה

ישבנו בבית קפה בשם Wedel, שהוא בית קפה מעוצב יחד עם חנות שוקולד. השירות אמנם היה נוראי, אבל הקינוחים טעימים.

יום 4- נובי שוויאט, קונצרט בפארק וויאנזיקי

ניצלנו את היום האחרון (הטיסה הייתה בערב) לבריכה במלון ולשוטטות בנובי שוויאט. בימי ראשון בדרך כלל החנויות סגורות, אך ביום הראשון הראשון בחודש הן פתוחות ולכן החנויות היו פתוחות באותו יום, אבל רובן נסגרו בסביבות 18:00. חלק גדול מהרחוב נסגר לתנועת מכוניות והפך בעצם למדרחוב.

רחוב נובי שוויאט

עוד משהו נחמד לעשות ביום ראשון- לקפוץ לפארק וויאזינקי (“פארק הסנאים”). מתקיימים במקום קונצרטים של שופן בכל יום ראשון בשעות 12:00 ו-16:00, ליד פסל ענק של המלחין.

שיהיה לכם טיול מתוק!

Comments

comments

10 thoughts on “טיול משפחתי בורשה”

1. אומנם הייתי כבר בורשה, אבל עכשיו גיליתי על עוד פעילויות ומקומות מעניינים. אין ברירה. נצטרך לחזור:) ממש אהבתי את הוידאו בהתחלה, נותן עוד רובד להמלצות

2. כמו מיכל, גם אני מתפעלת מהקונספט של סוכריות וכרישים.
    הארמון נראה אחלה, וכך גם הקיאקים (אני לא נוטה לשייך קיאקים לאירופה…)!
    מעניין השילוב שאת ממליצה עליו, בין שואה לטיול רגיל. כנראה באמת קשה לטייל ולהתעלם מהאספקט הזה לגמרי, ומצד שני זה טיול משפחתי…
    ופארק של סנאים, עם קונצרטים – נשמע מהמם.

1. תודה לאה, בגלל שהייתי כבר במסע לפולים ועכשיו טיילנו עם ילדים קטנים, החלטנו לעשות טיול ללא אספקטים של שואה. אבל ממש קשה להתעלם.