הדנובה הכחולה – חוויות מבודפשט

סוכריות:

• עיר מעניינת, יפה וכייפית מאוד. אחד היעדים המוצלחים במזרח אירופה.
  • מתאימה לחופשה קצרה
  • התקופה הכי טובה לבקר בה היא ביוני, המון תיירים ברחובות
  • טיסות זולות מאוד.
  • העיר זולה (לינה, מסעדות ושופינג).
  • התחבורה הציבורית מצויינת! אפשר להשתמש באוטובוסים ובמטרו יעיל ברחבי העיר.
  • אוכל נהדר (וקיורטוש בכל פינה!)
  • חיי לילה מדהימים- פאבים בחורבות, אלכוהול זול. כדאי לקרוא את ההמלצות של בר קראוס (בהמשך הפוסט).
  • נקודות תצפית יפיפיות.
  • מרחצאות גדולות.
  • שיט בנהר.
  • יש אופציות טובות לטיולים מחוץ לעיר- וינה, סלובקיה ועוד.
  • מומלץ לקחת שאטל מאורגן מהשדה (אין צורך להזמין מראש בשעות היום), שבו יש גם הצעות לטיולים במהלך השהות.
  • מסעדות מומלצות: Dubbary, Hungarikum Bisztro., Cucina
  • לעוד המלצות שוות והתייעצות, מוזמנים להיכנס לדף הפייסבוק “בודפשט למטיילים“.

כרישים:

• כמו ביעדים רבים באירופה, יום ראשון הוא יום מת. שכחו משופינג בימי ראשון. אין הרבה אטרקציות שפתוחות בראשון.
  • צריך להזמין מראש עיסוי במרחצאות, אחרת יש סיכוי שלא יהיה מקום.
  • קריר יחסית גם בקיץ, צריך סוודר בלילה. בחורף קר מאוד.

ביקרנו ביוני 2015 בבודפשט, טיול של 5 ימים. אחרי שביקרתי בה הבנתי למה כל כך הרבה ישראלים אוהבים אותה- זולה, קרובה, יפה, מעניינת וכייפית בטירוף. מבחינתי היא יעד שאפשר לחזור אליו שוב ושוב. ביוני מתקיים “פסטיבל הדנובה” שבמהלכו צובאים את העיר המון תיירים, בעיקר ממקומות אחרים באירופה. במרכז העיר הוצב גלגל ענק ודוכני משקאות.

טסנו בטיסה ישירה עם הלאו קוסט של אלעל, UP, שהיה מעולה. שילמנו 70 דולר לכל טיסה (קיבלנו הנחה משמעותית בגלל הנוסע המתמיד של אלעל).

כשהגענו לשדה, חיכה שם מדריך דובר עברית ששכנע אותנו לקחת שאטל מאורגן למלונות בעלות של 5 אירו לאדם. בדרך הוא הציע לנוסעים טיולים בתשלום עם מדריך דובר עברית. אנחנו ויתרנו בגלל חוסר זמן, אבל הטיולים נשמעו שווים.

לנו במלון Queen’s Court– מלון חמישה כוכבים ב-300 ₪ ללילה. המלון נראה מהמם מבחוץ וגם החדרים מדהימים. מדובר בסוויטות עם חדר וסלון. במלון של בריכה נחמדה והוא ממוקם קרוב לרובע היהודי ובמרחק של כ-20 דקות הליכה מהוואצי אוצה. יש מדרחוב עם חנויות ומסעדות ממש ליד המלון בשם Liszt Ferenc. לדעתי, מיקום מעולה.

ביום הראשון, ביקרנו ברחוב “אנדרושי”, מעין שאנז-אליזה מקומי. רחוב עם חנויות יקרות מאוד. בקצה הרחוב אכלנו קיורטוש בדוכן מקומי. בבודפשט יש קיורטוש מדהים כמעט בכל פינה.

ביקרנו בבית הכנסת הגדול, הממוקם ברובע היהודי. בניין מרשים מבחוץ ועוד יותר יפה מבפנים. צמוד לבית הכנסת נמצא המוזיאון היהודי, שבו ניתן לקבל הדרכה בעברית. סטודנטית יהודייה מקסימה ערכה לנו את הסיור. במוזיאון יש חפצים יהודיים שניצלו באורח נס מהנאצים ואגף מיוחד על השואה.

בית הכנסת הגדול. בניין מרשים

לאחר מכן ערכנו סיור בבית הכנסת (הסיור באנגלית). מחוץ לבית הכנסת יש בית קברות ובפטיו האחורי אנדרטה בשם “הערבה הבוכיה”.

משם המשכנו בהליכה לבית הקפה “New York“- בית קפה מפואר ביותר, שנמצא במלון בוסקלו. בית הקפה הוא אייקוני ועתיק- נפתח ב-1894. מלצרים בחליפות הגישו לנו פסטה מעולה ומשקאות נהדרים (הזמנו לימונדה חמה ושמפניה עם פסיפלורה). מומלץ מאוד!

הוקם ב-1894. קפה ניו יורק

בערב יצאנו למסעדה קובנית (la bodeguita del medio) ליד המלון. מדובר במסעדה נחמדה עם עיצוב קובני וחצר פנימית. לצערנו, בחצר של המסעדה היה אירוע סגור עם מוזיקה קובנית ולא הייתה אפשרות להיכנס.

ביום השני, ביקרנו במדרחוב הידוע “ואצי אוצה”. במדרחוב יש חנויות בגדים גדולות וזולות כגון C&A. יש בו גם בתי קפה נחמדים. בקצה הרחוב נמצא השוק המקורה, שוק בתוך בניין עם שתי קומות. יש בו מזכרות ובדים רקומים בקומה העליונה ובקומה התחתונה מוכרים אוכל ותבלינים.

השוק המקורה, בקצה הואצי אוצה

אכלנו ארוחת הצהריים במסעדת Dubarry, שנמצאת ממש ליד הדנובה וצופה לנוף מקסים. מרק הגולאש מומלץ. כמו כן, הבירה יותר זולה מקולה. קינחנו בעוגה מקונדיטוריית Cake shop.

מאוחר יותר נסענו למרחצאות סצ’ני, שנמצאים בתוך הפארק הלאומי של בודפשט. המרחצאות נמצאות בתוך קומפלקס גדול של שני בניינים, שבניהם שלוש בריכות גדולות. בתוך הבניינים יש בריכות נוספות בטמפרטורות שונות וסאונות. הבריכה החמה ביותר שראינו הייתה בטמפרטורה של 48 מעלות. נכנסנו לבריכה שיש בה זרם של מים שגרם לנו להסתובב במעגלים. בבריכה אחרת אנשים שיחקו שחמט בתוך הבריכה.

שחמט בבריכה. מרחצאות סצ’ני

בפארק ליד המרחצאות נמצאת מסעדה מומלצת ויוקרתית (ויקרה) בשם Gundel, מתאימה בעיקר לחובבי בשר ומסעדות שף.

בכיכר הראשית בפארק היה קונצרט (בחינם) עם תזמורת, שניגנה מוזיקה קלאסית וארגנטינאית. בנוסף, היה מופע ריקוד טנגו מושקע.

אכלנו ארוחת ערב במסעדה איטלקית מעולה בואצי אוצה בשם Cucina. מומלץ מאוד.

ביום השלישי, נסענו בטראם (רכבת קלה) ובאוטובוס לגבעת גלרט, שם ממוקמת נקודת תצפית יפה על העיר. אפשר לראות מהגבעה את כל פשט. יש שם מבצר ופסל של אישה מחזיקה עלה דקל (פסל מתקופת הקומוניזם). הנוף פשוט מדהים.

הנוף מגבעת גלרט

ירדנו באוטובוס מהגבעה ומשם לקחנו מטרו לפרלמנט. הזמנו מראש (עוד בארץ, באתר) מקום בסיור בפרלמנט בעברית. המדריכה הייתה הונגריה דוברת עברית. הפרלמנט מפואר מאוד מבפנים, בעלי ציפויי זהב, זכר לפאר של התקופה האוסטרו-הונגרית. במרכז הפרלמנט נמצא כתר ההכתרה של המלך ושני שומרים המשגיחים עליו. כל שעה יש טקס של החלפת משמרות. במהלך הסיור מבקרים גם באולם המליאה של הפרלמנט (אולם מפואר מאוד). אורך הסיור- כשעה.

בניין הפרלמנט

לאחר מכן ביקרנו ב”אנדרטת הנעליים” על גדות הדנובה.

אכלנו ארוחת צהריים במסעדה הונגרית אותנטית ומעולה בשם Hungarikum Bisztro. המסעדה מגישה אוכל מסורתי מעניין (גולאש, מרקים, כופתאות וקינוחים מיוחדים).

המשכנו לאי מרגיט- אי באמצע הדנובה. יש בו פארק גדול, שבכניסה אליו ממוקמות מזרקה שכל שעה משפריצה מים לפי קצב של מוזיקה. שם שכרנו רכב קטן, כמו קלנועית, ונסענו איתו ברחבי האי. ההשכרה הייתה לחצי שעה, אז היינו צריכים לשים לב לזמן ולא לחרוג (קצת הלכנו לאיבוד בפארק וכמעט חרגנו מהזמן).

המזרקה באי מרגיט

בערב יצאנו לאסקייפ רום. בבודפשט הקונספט של חדרי בריחה הוא מאוד פופולרי (כ-200 חדרי בריחה ברחבי העיר!). יחד עם זוג חברים יצאנו להרפתקה של שעה בפתרון חידות לא פשוטות הדורשות חשיבה יצירתית. בחרנו (מראש, הזמנו מקום כבר בארץ) בחדר “ימי הביניים”. כדי לא לעשות ספויילר, לא אספר מה קורה בחדר, אבל החדר ממש מומלץ.

ואיך אפשר לסיים יום מושלם בבירה ההונגרית בלי (עוד) קצת אלכוהול? בבודפשט יש “ברים בחורבות” (Ruin Pubs), ברים שהוקמו בתוך בניינים נטושים. יש המון כאלה באיזור הרובע היהודי וכולם טובים מאוד. אין כמו לסיים את היום עם להרים שוט “פאלינקה” מסורתית 🙂

אגב, אחד מ”ברי החורבות” הידועים ביותר ברובע היהודי נקרא “מזל טוב“.

אחרי שהשתכרנו, הגענו למסקנה שזה זמן טוב לעלות לגלגל הענק (Sziget Eye). הגלגל הענק, המתנשא לגובה 65 מטרים, פועל רק בחודשים מאי-אוקטובר מדי יום בין השעות 10:00-24:00, כך שניתן לראות את הנוף של אורות העיר גם בלילה. לא לבעלי לב חלש…

נוף לבניין הפרלמנט מהגלגל הענק

ביום הרביעי, יצאנו לטיול מודרך חינמי באנגלית, שיצא מכיכר הגיבורים. יש טרנד פופולרי של טיולים חינמיים בערים שונות באירופה- מתאים למי שמבקש לקבל “טעימה” מהעיר. לכן, הוא מתאים בעיקר ליום הראשון של הטיול (כדי להכיר את העיר לראשונה).

הטיול ארך כ-3 שעות, התחיל מכיכר הגיבורים ונגע באטרקציות העיקריות בעיר. בסוף הסיור מקובל לתת טיפ.

המדריך לקח אותנו לנקודות מעניינות בעיר ועברנו לאיזור בודה. ביקרנו במצודת הדייגים, שממנה נשקף נוף לפשט. בסיום הסיור אכלנו בקונדיטוריה Ruszwurm הידועה קרמשניט (מומלץ)

הנוף ממצודת הדייגים

ביום החמישי, התכוונו לעשות שופינג, ולא ידענו שעבר חוק חודש לפני כן שלפיו כל החנויות סגורות ביום ראשון. לכן, זה היה יום מאכזב למדי. אין יותר מדי מה לעשות בעיר בימי ראשון, בדיעבד כדאי לקבוע נסיעה מחוץ לעיר באותו יום או לחפש אטרקציות/מוזיאונים שכן פתוחים.

בסופו של דבר, עשינו שיט בנהר בדנובה. שיט של כשעה-שעה וחצי, שכולל שמפניה. השיט מאוד מומלץ, משום שניתן לראות את המבנים היפים של העיר על גדות הנהר.

שיט בדנובה. אטרקציה חובה

בשורה התחתונה: בודפשט עיר נפלאה שהפתיעה אותי מאוד לטובה, אין ספק שאחזור לכאן.

תג מחיר: 6,500 ש”ח לזוג.

חיי לילה בבודפשט:

בר קראוס, מדריך טיולים בבודפשט והאדמין של הקבוצה “בודפשט למטיילים“, ממליץ על מספר מוקדים בחיי הלילה בבודפשט:
– אזור ממש נחמד ברובע היהודי נקרא goszdu (מדרחוב של ברים/מסעדות).
מסיבות:
– מועדון האינשטנט (Instant) חובה!! פתוח כל יום! – מקום ענקי עם מלא רחבות וסגנונות שונים של מוזיקה באוירה חופשית – לא ״פנסי״ , לא ״מכובד״
– סימפלה (Szimpla) -פתוח כל יום ומתאים לכל הגילאים (גם למבוגרים) – אחד מה-10 ברים הכי מפורסמים באירופה, בר בעל שם עולמי! פשוט חובה להגיע!!!!!- ממוקם ברובע היהודי.
בכל יום ראשון בסימלפה משעה 09:00 בבוקר יש שוק אוכל מדהים!! גבינות, יין, מרקים!!! חובה!!
– מועדון ההוטקרט (ötkert) אחלה מקום.. 2 רחבות- אחת שחורה ואחת מיינסטרים/שחורה.
– עוד מועדון מיינסטרים ענקי וממש יפה: Hallo baby – ממוקם ליד תחנת המטרואוקטגון.
– בימי חמישי מומלץ ללכת ל 1 Morisson ליד האופרה – יש happy hour- בירה בב200 פורנט עד 00:00!!
– בסופשים ללכת לMorisson 2 – מיינסטרים ורחבה של שחורה.
– ויקי ברצלונה  Vicky Barcelona – בר טפסים ספרדי עם בעלים ישראלי. ביום הוא משמש כמסעדה ובערב כדאנס בר ספרדי עם אוירה שמחה וכיפית – אני מאוד ממליץ!!! ממוקם בסוף הגושדו.
– בר באוירה שמחה: פוגוש fogasház
– בר באוירת צייל/רגוע וכיף – אנקרט ankert
– לחובבי הטכנו: אקווריום – ממוקם בדאק deak – מסיבות טכנו של 3,000 איש! משוגע!
עוד מקום של טכנו – Corvin teto – מומלץ!

שיהיה לכם טיוליס נפלא!

שלומית

נ.ב- אם אתם רוצים להיות מעודכנים בחוויות בחו”ל ויעדים מעניינים, עשו לי לייק בפייסבוק 🙂